Feeds:
Berichten
Reacties

Archive for 9 januari 2010

Schortje

Om te knoeien of om gewoon mooi in te zijn: het schortje. Het patroon komt uit ‘Bend the Rules Sewing’ van Amy Karol. Maar ik maakte een versie die je langs twee kanten kan dragen. Dus buitenstebinnen én binnenstebuiten. Hier en hier en hier werd het vraagstuk van de omkeerbare jurk behandeld. Ik gebruikte altijd haar methode voor ‘losers’, maar aangezien dit geen echt kleedje is, kon ik deze hier niet toepassen. Nu heb ik een foefke moeten gebruiken. Ik zag niet direct een andere oplossing.

Het foefke: zo’n schortje is gemaakt uit één stofdeel en de twee stofdelen (blauwe versie en bolletjes versie) heb ik met de goeie kanten op elkaar zo rondom aan elkaar vastgestikt. Onderaan een opening gelaten om te keren. Strijken en rondom stikken. Natuurlijk moeten de schoudernaden nog aan elkaar vastgestikt worden en omdat ik een schort wou die langs twee kanten draagbaar was, kon ik hier niet meer met een naad gaan werken. Volgende methode werkt prima: leg de twee (proper afgewerkte) stukken die je aan elkaar moet maken tegen elkaar (dus zonder overlap, zonder naad) en stik deze met een sier-zig-zag-steek aan elkaar vast. Dit gaat echt goed! De twee delen -hier de schouderstukken- die je gaat verbinden moeten wel precies even breed zijn. Dit was hier echter niet het geval, dus ze ‘passen’ niet echt helemaal tegen elkaar. Maar ’t valt gelukkig niet erg op. Het is nog niet zo erg dat ik het niet durf versturen. Dit schortje is namelijk niet voor Kleine Pruts, maar voor een ander klein meisje. Hopelijk beleven zij en haar mama er veel plezier aan.

Hier de binnenstebuiten versie:

Read Full Post »