Feeds:
Berichten
Reacties

Archive for 29 november 2009

Bange tijden

Grote Pruts zal altijd mijn kleine held zijn. Maar een grote held is hij spijtig genoeg niet. Hij is nogal bang aangelegd. ’s Avonds wil hij dan ook zelf voelen of de deuren gesloten zijn. Het licht op de gang moet aanblijven. Net als zijn waaklampje. Maar al bij al hebben wij ons hieraan aangepast en besteden we er verder niet te veel aandacht aan. Zelf ben ik ook nooit zo’n grote held geweest, dus ik weet wat het is om bang in je bedje te luisteren naar alle mogelijke geluiden.

Sinterklaastijd is enorm verwarrend voor onze jongen. Enerzijds wil hij -net als wellicht alle kinderen- zijn schoen zetten. Maar anderzijds is hij vreselijk bang voor de ‘vreemden’ die dan in huis komen om iets in die schoen te leggen. Dat kind heeft er echt nachtmerries van. En zijn radartje draait volle toeren: als Sinterklaas en Zwarte Piet toch binnen kunnen komen als de deuren gesloten zijn, dan kunnen boeven en de wolf dat vast ook. Als je daar dan tegenin brengt dat Sinterklaas wel heel speciaal is en een beetje kan toveren, krijg je meteen als antwoord dat er misschien ook wel boeven of wolven zijn die dat kunnen.

Doodmoe word ik ervan. En Grote Pruts ook. Want hij geraakt ’s avonds erg moeilijk in slaap, zodat hij vermoeider en vermoeider wordt. Voor het manneke zijn gemoedsrust begin ik zelfs te overwegen om hem te vertellen hoe dat nu precies zit met de Sint. Maar ik wil hem natuurlijk ook niet de magie ervan afnemen. Zeker omdat het geen jaren meer zal duren.

Nog een weekje houden we vol. En dan zijn we weer een jaar gerust (want de paasklokken en de paashaas, die komen gelukkig niet binnen).

Read Full Post »