Feeds:
Berichten
Reacties

Archive for 6 november 2009

IMG_2057

Ik heb iets met portemonneekes. Het geeft mij voldoening om zo van die kleine dingen te maken die snel klaar zijn, maar toch mooi ogen. Tot nog toe volgde ik altijd tutorials van anderen, zoals deze en deze. En deze hier is ook tof.

Maar nu wilde ik er zelf eentje maken.

Voor diegenen die interesse hebben, zal ik proberen uit te leggen hoe je het kan maken. ’t Is echt heel eenvoudig en misschien niet nodig om er een tutorial aan te wijden. Maar misschien heeft iemand er toch iets aan.

Hier gaan we:
Benodigheden:
– decoratieve stof (voor de buitenkant): 1x19cm op  14cm met 4 afgeronde hoeken en 1x 14cm op 11cm met 2 afgeronde hoeken
– voering: 1x 19cm op 14cm met 4 afgeronde hoeken en 1x 14cm op 11cm met 2 afgeronde hoeken
– rits van 18cm
– +/- 30cm biais
– knoop, drukknoop, velcro… (naar keuze)

IMG_2038

Naai met een zigzagsteek de twee kleine lapjes met de verkeerde kanten tegen elkaar. Goede zijden dus aan de buitenkant.

Stik de rits (met een ritsvoetje) vast aan dit kleine lapje door eerst de goede kant van de buitenstof op de goede kant van de rits te naaien.

IMG_2040

Vervolgens draai je open en stik je nog eens door.

IMG_2042

Naai de andere kant van de rits vast aan de grote lap voering. Meet a.h.v. de kleine lap waar deze rits precies moet komen op de grote lap. De onderkanten van de twee delen moeten samenvallen. Je legt de goede kant van de kleine lap (waar één kant van de rits al aan hangt) op de goede kant van de voering. Als je het terug openklapt, moeten de onderkanten samenvallen.

IMG_2045

IMG_2046

Op zich niet echt nodig, maar ik vind het wel handig om vervolgens de nog niet gebruikte grote lap vast te maken (met een zigzagsteek) aan de voering (waar de rits aan vastgemaakt zit). Opnieuw met de verkeerde kanten tegen elkaar.

Stik het kleine lapje (wat via de rits al vasthangt aan de grote lap) langs de rand vast aan de grote lap.

IMG_2047

Hierna enkel nog de rits afknippen.

IMG_2049

Biais ronddom naaien.

IMG_2051

En afwerken naar keuze. Sinds ik mijn angst om knoopsgaten te maken overwonnen heb, kies ik bijna altijd voor een knoop. Je kan ook met een drukknoopje of met velcro of met lintjes werken.

IMG_2054IMG_2056

IMG_2057

Als je het portemonneetje wat groter maakt en je voorziet een lint aan de zijkanten, kan het als een sjakoshke (=handtasje) dienen voor een klein meisje. Maar ik mocht er vandaag een groter meisje blij mee maken 😉

Read Full Post »