Feeds:
Berichten
Reacties

Archive for 25 juli 2009

Chocoladekoekjes

Heel blogland (en iedereen daarbuiten waarschijnlijk ook) heeft ondertussen wellicht die heerlijke koekjes van Annelyse al gemaakt. Lekker dat die zijn! En zo snel klaar.

Ik vind het altijd moeilijk om mij volledig aan een recept te houden. Bravo voor mezelf dus dat ik het met deze koekjes toch een paar keer heb volgehouden. Vandaag baseerde ik mij op dit recept voor deze chocoladekoekjes. Het recept is eigenlijk precies hetzelfde als dat van Annelyse. Maar de chocolade in de koekjes werd vervangen door gehakte brazil noten (macademia, amazonia,… ik weet niet wat nu de ‘echte’ benaming is, ’t zijn van die dikke noten) en in plaats van gewone suiker gebruikte ik donkere kandijsuiker. De witte was op, dus dit was eerder van moeten ;-). Je mengt 150g boter op kamertemperatuur met 200g bloem, 1 zakje vanillesuiker, 75g suiker en 100g gehakte brazil noten. Vervolgens meng je een ei onder dit mengsel. Maak bolletjes ter grootte van een walnoot en druk deze plat. Bak deze koekjes gedurende een 15-tal minuten in de oven op 180 graden.

Vooraleer de koekjes de oven in gingen, maakte ik een klein putje in het midden van ieder koekje. Na het bakken en afkoelen smolt ik chocolade au-bain-marie en deed in elk putje een koffielepeltje chocolade. En dan nog wachten tot de chocolade afgekoeld en terug opgesteven is.

IMG_1466

Hebben jullie dat trouwens ook dat je nooit het laatste restje gesmolten chocolade uit de pot krijgt? Op volgende manier hoef je geen chocolade weg te gooien (want dat zou nu toch echt doodzonde zijn) en krijg je er nog pralinnekes bij ook. Gooi een handvol rice crispies bij de gesmolten chocolade. Goed mengen en vervolgens met een koffielepel hoopjes van dit mengsel op bakpapier scheppen. Best laat je dit gewoon op kamertemperatuur afkoelen en stollen, maar ik heb geen geduld dus bij mij gaat het in de koelkast. Kan ik het des te sneller opeten.

IMG_1459

Read Full Post »