Feeds:
Berichten
Reacties

Archive for 11 juli 2009

Ik vind het tegenwoordig moeilijk om shorten of korte broeken voor Grote Pruts te vinden. Deftige drie-kwart broeken vind je overal. Maar gemakkelijke ravot-shorten in t-shirtstof zijn moeilijk te vinden. Alleen in sportwinkels heb je ze wel, maar dan betaal je vooral voor het merk.

Prutsen zou natuurlijk prutsen niet zijn als ik daar geen oplossing voor zou vinden om ze zelf te maken. Je kan een patroon nemen, tricot stof halen en het op die manier van scratch maken. Ik hou echter van recycleren en vond op het internet het leuke idee om van een t-shirt een yogabroek te maken. Door het iets korter te maken werd het een short. Natuurlijk kan ik het filmpje niet meer terug vinden. Dus probeer ik het zo goed mogelijk te omschrijven. Hopelijk is er een beetje aan uit te kunnen.

Je neemt een t-shirt, liefst in een maatje groter. Je kan hiervoor naar de kringloopwinkel of je krijgt deze -zoals hier- van neefjes die eruit gegroeid zijn. Je maakt de mouwen los, haalt voor- en achterpand van elkaar en verwijdert de kraag. Het voorpand wordt de ene broekspijp. Het achterpand de andere broekspijp. Als er tekeningen op het t-shirt staan, komen deze bijgevolg mooi op de zijkant van de broekspijpen terecht. Ieder pand wordt in de lengte dubbel gevouwen en aan elkaar genaaid tot daar waar de mouwen zaten. Dit wordt namelijk het kruis. Naai de twee panden aan elkaar door het kruis te maken, daar waar de mouwen zaten. De bovenkant zal te kort zijn om er nog een elastiek in te zetten. Je kan de bovenkant verlengen door hier een strook van een andere t-shirt aan te zetten. Of, zoals ik deed, door een strook ribtricot van een oud onderlijfje te gebruiken. Vervolgens nog een elastiek bovenaan en Grote Pruts is helemaal klaar om te ravotten.

Na het passen wou hij alleszins zijn andere broek niet terug aan en deze short absoluut aanhouden. Zegt genoeg, toch?

IMG_1386IMG_1387

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_1389

Read Full Post »

Jobstudenten

Onze lokale AD Delhaize had de geschiedenis kunnen ingaan als de meest onvriendelijke supermarkt ooit. De kassiersters keken er nooit op. Nooit een vriendelijke ‘goeiendag’ of ‘tot ziens’ of ‘bedankt’. En zelfs geen ‘goeiendag’, ‘tot ziens’ of ‘bedankt op een onvriendelijke manier. Af en toe kwam er eens een nieuwe kassierster die dan wel vriendelijk was. Maar ofwel was zij snel weer weg. Ofwel verviel ook zij in hetzelfde onvriendelijke gedrag.
De (vroegere) eigenaar liep regelmatig door de winkel met een sigaret in zijn mond. Tja, het is zijn winkel, kan je er dan iets van zeggen? Het meest verstandige is om er gewoon weg te blijven. Maar sommige producten hebben ze nu eenmaal enkel in die ene winkel. En dan kan je niet anders. Ook aan de druk van Grote Pruts die de Pixar kaarten wil sparen, valt niet altijd te ontkomen.

Vanmorgen naar de Delhaize dus. Met mijn twee prutsen. Wat een verandering!!! Alleen vandaag al maakt dat ze geen aanspraak meer kunnen maken op die titel van meest onvriendelijke supermarkt. De vroegere eigenaar komt niet meer in de winkel en momenteel zitten er supervriendelijke jobstudenten aan de kassa. Ik viel bijna achterover toen de vriendelijke jongen mij vroeg of hij niemand moest roepen om de boodschappen te helpen dragen naar de auto. Want met zo twee kinderen zou ik wel wat hulp kunnen gebruiken.

Leve de jobstudenten! Ik geef het je op een bladje. Die jongen daar van de kassa, die komt er wel.

Read Full Post »